Εναλλαγές διάθεσης κατά την εγκυμοσύνη

Εναλλαγές διάθεσης κατά την εγκυμοσύνη



Η εγκυμοσύνη είναι μια πολύ συναισθηματική εμπειρία. Μπορεί ωστόσο να έχετε διαπιστώσει ότι οι ειδικοί υγειονομικής περίθαλψης, καθώς και οι φίλοι και η οικογένειά σας, επικεντρώνονται κυρίως στις φυσικές πτυχές της εγκυμοσύνης σας. Το πρωταρχικό μέλημά τους, βέβαια, είναι να είστε εσείς και το μωρό σας υγιείς. Επιπλέον, τα φυσικά στοιχεία της εγκυμοσύνης είναι πιο εμφανή και ορατά από τους άλλους. Όμως, πολλές έγκυες γυναίκες συμφωνούν ότι τα συναισθήματα και οι εναλλαγές της διάθεσης είναι το ίδιο δύσκολα με τα σωματικά συμπτώματα.



Τι είναι αυτό που κάνει την εγκυμοσύνη τόσο συναισθηματική; Και πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε το ευρύ φάσμα των συναισθημάτων και των διαθέσεων που είναι πιθανό να αισθάνεστε;




Η Μεγάλη Προσαρμογή



Πολλές γυναίκες ανυπομονούν να μείνουν έγκυες και να γίνουν μητέρες σε κάποια στιγμή της ζωής τους. Αλλά μόλις μείνει μία γυναίκα έγκυος, είτε η εγκυμοσύνη της ήταν προγραμματισμένη είτε όχι, τα συναισθήματά μπορεί να είναι διαφορετικά από ότι περίμενε. Οι γυναίκες που πίστευαν ότι θα αισθάνονται φοβισμένες μπορεί να αισθάνονται εκπληκτικά άνετα, και αντίστοιχα εκείνες που νόμιζαν ότι ήταν έτοιμες μπορεί ξαφνικά να αισθάνονται αβέβαιες.



Στην πραγματικότητα, τα συναισθήματα μιας γυναίκας αλλάζουν με το πέρασμα του κάθε τριμήνου, και η κάθε φάση έχει τα δικά της συναισθηματικά ζητήματα. Στο πρώτο σας τρίμηνο, μπορεί να αντιμετωπίσετε δυσκολία με το ίδιο το γεγονός ότι είστε έγκυος. Κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου, μπορεί να επικεντρωθείτε στην ιδέα ότι πραγματικά πρόκειται να αποκτήσετε μωρό. Στο τρίτο τρίμηνο, πιθανά να επεκταθεί περαιτέρω αυτή η σκέψη και να σκέφτεστε τις ευθύνες και τις χαρές του να είστε μητέρα. Αυτό χρειάζεται πολλή συναισθηματική προσαρμογή!




Αλλαγή Ρόλων



Μια εγκυμοσύνη επιφέρει επίσης αλλαγές και στη δυναμική των οικογενειακών σας σχέσεων. Αν πρόκειται για το πρώτο σας μωρό, η ζωή σας θα αλλάξει αρκετά. Από εκεί που είστε ένα άτομο ή ένα ζευγάρι με συγκεκριμένες υποχρεώσεις, θα μετατραπείτε σε ένα άτομο με την πλήρη ευθύνη και απασχόληση ενός απόλυτα εξαρτημένου βρέφους. Εάν πρόκειται για την άφιξη ενός δεύτερο (ή τρίτου ή τέταρτου) μωρού, οι ευθύνες σας θα αυξηθούν και οι οικογενειακές αλλαγές θα συνεχίζονται.



Ο ερχομός ενός νέου μέλους στην οικογένεια μπορεί να συνοδεύεται μερικές φορές από άγχος, ακόμη και κάτω από τις πιο ευτυχισμένες συνθήκες. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η εγκυμοσύνη ονομάζεται ενίοτε μια αναπτυξιακή κρίση. Παρόλο που το να έχει κάποιος ένα μωρό είναι ένα φυσιολογικό και θαυμάσιο κομμάτι της ζωής, μπορεί επίσης να προκαλεί και αισθήματα πίεσης. Σε αυτό συμβάλλουν και ορμονικές αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα σας.




Τι μπορεί να αισθάνεστε.



Εδώ παρουσιάζονται συναισθήματα και αντιδράσεις που αναφέρουν πολλές έγκυες γυναίκες. Προσέξτε ότι δεν είναι όλα αρνητικά:




  • χαρά, ευτυχία και ενθουσιασμό
  • αβεβαιότητα ή φόβο
  • οξυθυμία

  • ηρεμία, γαλήνη

  • μεγαλύτερη εξάρτηση από τον σύντροφο ή τα μέλη της οικογένειας

  • αίσθημα υπερηφάνειας για το θαύμα που έρχεται
  • αγάπη για το μωρό, καθώς δένεστε όλο και περισσότερο ακόμη και πριν από τη γέννησή του
  • αντιδράσεις για τις αλλαγές στην εικόνα του σώματος (μπορεί να σας αρέσει το πως δείχνει το σώμα σας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αλλά μπορεί και όχι)
  • αδυναμία συγκέντρωσης

  • λύπη για το ότι τα πράγματα δεν είναι όπως ήταν πριν

  • άγχος για τα οικονομικά, την οργάνωση της ζωής, τη φροντίδα των παιδιών, την απώλεια της ανεξαρτησίας, τις αλλαγές στη σχέση σας με τον σύντροφό σας, την εργασία και τη γέννα, αν θα είστε καλή μητέρα, κ.ο.κ.

  • ανυπομονησία, νιώθοντας σαν να ήσασταν έγκυος για πάντα
  • υπερευαισθησία σε σχόλια ή συμβουλές των άλλων
  • συχνό κλάμα
  • ονειροπόληση για το μωρό σας





Συναισθηματικός Έλεγχος.



Παρά το γεγονός ότι όλα τα παραπάνω είναι φυσιολογικά, μπορείτε να λάβετε μέτρα για να μειώσετε τις εναλλαγές της διάθεσής σας κατά τη διάρκεια αυτού του συναρπαστικού αλλά αγχωτικού χρόνου: Μείνετε σωματικά υγιείς. Να τρώτε καλά, να ασκείστε και να ξεκουράζεστε αρκετά. Αν δεν αισθάνεστε καλά ή είστε κουρασμένες, το πιθανότερο είναι να ανησυχείτε ή να στενοχωριέστε.




Ενημερωθείτε.



Για παράδειγμα, παρακολουθείστε προγεννητικά μαθήματα, ασκήσεις τοκετού και διαβάστε βιβλία για την εγκυμοσύνη. Το να γνωρίζετε τι να περιμένετε, να ακούτε τους επαγγελματίες και να συναναστρέφεστε με άλλες μέλλουσες μητέρες, μπορεί να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε το άγχος σας. Μοιραστείτε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας με τον σύντροφό σας, τους φίλους σας ή τα μέλη της οικογένειάς σας. Αποφεύγετε να υπερφορτώνετε τον εαυτό σας με δουλειές στο σπίτι ή εργασιακές δεσμεύσεις. Επικοινωνήστε με το γιατρό σας πριν πάρετε οποιοδήποτε φάρμακο για την κατάθλιψη ή τις εναλλαγές της διάθεσης, συμπεριλαμβανομένων των θεραπειών με βότανα. Να συμβουλεύεστε πάντα το γιατρό σας πριν πάρετε οποιαδήποτε συνταγογραφούμενα ή μη φάρμακα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μην ξεχνάτε να φροντίζετε αρκετά τον εαυτό σας, καθώς αυτή τη στιγμή εσείς είστε η προτεραιότητα. Σε λίγα χρόνια ίσως να αναπολήσετε αυτούς τους 9 μήνες και να τους νοσταλγήσετε.



Μπορεί επίσης να σας αρέσει: